کارشناسان بر این باورند که آموزش و پرورش ابتدا باید کنکورهای داخلی خود را حذف کند و سپس به دنبال حذف کنکور برای پذیرش دانشجو باشد. همچنین، امتحانات نهایی نباید برای همه دانشآموزان الزامی باشد.
به گزارشنشست تخصصی بررسی سیاست سهیم کردن نتیجه امتحانات نهایی در پذیرش دانشجویان در پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در این نشست محمود مهرمحمدی؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس، محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش، خسرو ساکی؛ رئیس سابق مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش، هادی عزیززاده؛ دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش و احمد حجفروش؛ کارشناس مسائل آموزش و پرورش حضور داشتند.
هیچ کشوری به خاطر کنکور امتحانات مدارس را نهایی نمیکند
در این نشست هادی عزیززاده؛ دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هیچ کشوری نیامده است به خاطر نمرهدهی در کنکور، امتحانات مدارس را نهایی کند و امتحانات نهایی سه ساله آسیبهای بسیاری را به همراه دارد، گفت: دوره متوسطه دوم اهداف بسیاری دارد که با امتحانات نهایی محقق نمیشود.
امتحانات نهایی باید از پایه دهم و یازدهم حذف شود
وی افزود: با اصل امتحانات نهایی مخالف هستم و امتحانات نهایی در پایههای دهم و یازدهم باید حذف و امتحانات داخلی توسط معلم برگزار شود تا با رصد وضعیت دانشآموز از جمله مشارکت، کارگروهی، وقتشناسی، نظم و درس خواندن برای نمره دادن اقدام کند بنابراین نهایی کردن امتحانات این دوپایه خطا است.
دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد: بسیاری از کشورها حتی در پایه دوازدهم امتحانات نهایی ندارند و حالا اگر ما در کشور امتحانات نهایی پایه دوازدهم داریم، نمره امتحان نهایی نباید به جای نمره معلم قرار بگیرد