به گزارش سایت خبری تحلیلی خوانش فردا در مبحث بودجه، تبصره ۸ که به یارانهها مربوط میشود، همواره به عنوان بخشی مجزا و قابل توجه در دل بودجه اصلی دولت در نظر گرفته میشود و منابع و مصارف آن در مجموع بودجه محاسبه نمیشوند. این تبصره پیشتر به عنوان تبصره ۱۴ شناخته میشد و به آن لقب “بودجه دوم” داده شده است.
این سوال مطرح بود که آیا منابع هدفمندسازی یارانهها از طریق حساب خزانه وارد و به ذینفعان پرداخت میشود یا حسابی جداگانه برای این امر در نظر گرفته شده و آیا خزانه دومی نیز شکل گرفته است؟ طیبه حسینی در این خصوص توضیح داد که منابع مربوط به پرداختهای سازمان هدفمندسازی یارانهها به حساب این سازمان نزد خزانهداری کل کشور واریز میشود. او تأکید کرد که هنگام پرداختها، این منابع به حساب بانکهای عامل واریز شده و در همان روز به ذینفعان منتقل میشود.
برای مثال، بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل برای خرید تضمینی گندم و بانک رفاه برای پرداختهای بهزیستی و کمیته امداد عمل میکنند. همچنین، تمام بانکهای کشور در پرداخت یارانههای نقدی نقش بانک عامل را دارند.
این سازوکار، امکان کنترل و نظارت خزانه بر منابع و مصارف سازمان هدفمندسازی یارانهها را بهبود بخشیده و اطلاعات دقیقی در این زمینه ارائه شده است. به عنوان نمونه، ۸۱۷ هزار و ۶۵۷ کشاورز در برنامه خرید تضمینی گندم شرکت کردهاند. این وضعیت نشان میدهد که به غیر از موارد خاص، اکثر دستگاههای دولتی یا شبهدولتی از قواعد حساب واحد خزانه پیروی میکنند.