جنگ نابرابر صهیونیست‌ها از پشت سنگرهای دیجیتال

به گزارش خوانش فردا،این تلاش در طول یک سال اخیر و تهاجم وحشیانه ارتش صهیونیست به غزه پس از عملیات طوفان الاقصی که به شهادت ۴۲ هزار و ۶۵ نفر از شهروندان فلسطینی منجر شد، به مؤلفه‌ای کلیدی در کارزار جنگ اطلاعاتی این رژیم بدل گشته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های معتبری چون پولیتیکو و یورو گیمر، رژیم صهیونیستی و گروه‌های حامی آن با طرح ادعای تلفات سنگین اشغالگران در جریان عملیات مذکور و انتشار گسترده تصاویری از اجسادی که مدعی بود در جریان این اقدام نظامی کشته شده‌اند، از طریق ویدئوهای تبلیغاتی پولی در یوتیوب و ایکس، بازی‌های ویدئویی خانوادگی و نمایش یک نسخه ۴۵ دقیقه‌ای از تصاویر در واشنگتن و هالیوود، به بزرگنمایی این فاجعه در نظر کاربران غربی پرداختند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که صهیونیست‌ها از طریق این تبلیغات به نوعی در پی بزرگنمایی خسارات و مشروعیت بخشی به تهاجم گسترده به نوار غزه بودند.

با این وجود، استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری در جنگ اطلاعاتی برای رژیم اشغالگر قدس تازگی ندارد. این رژیم از سال‌ها پیش و همگام با افزایش جهانی تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی، جنگ روایت‌ها در فضای مجازی را به بخشی جدایی‌ناپذیر از فعالیت تبلیغاتی خود تبدیل کرده است. در چنین شرایطی، مردم فلسطین و حامیانشان با دشواری و علی‌رغم سانسور گسترده از شبکه‌های اجتماعی برای نشر شواهدی از شهدای غیرنظامی و تخریب گسترده در غزه استفاده می‌کنند تا افکار عمومی جهانی را علیه صهیونیست‌ها بسیج کنند و در مقابل، رژیم صهیونیستی و حامیانش نیز با استفاده از همین ابزار به مقابله با روایت‌های فلسطینی و تحریف واقعیت می‌پردازند.

کنترل جریان اطلاعات برای جلب حمایت از تجاوزگری!

از زمان آغاز فعالیت رسانه‌های اجتماعی به تدریج صهیونیسم جهانی به کنترل جریان اطلاعات در طول درگیری‌ها توجه بیشتری کرد تا از برتری در میدان نبرد و جلب حمایت عمومی از اقدامات نظامی خود اطمینان حاصل کند. با گسترش شبکه‌های اجتماعی و ورود عموم مردم به این عرصه، رژیم صهیونیستی تلاش کرد تا روایت‌های جهانی درباره تهاجم نظامی خود به مواضع محور مقاومت را شکل دهد؛ تلاشی که با وجود سرمایه‌گذاری کلان جریان صهیونیسم، در یک سال اخیر و با وجود بمباران اطلاعاتی کاربران، چندان موفقیت آمیز نبوده است.

وبگاه خبری هآرتص، متعلق به رژیم صهیونیستی، در گزارشی به تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۷، اعلام کرد که نخستین بار، تقریباً یک دهه پیش، وزارت امور استراتژیک سرزمین‌های اشغالی شبکه‌ای از فعالان و سازمان‌های حامی این رژیم را تحت نظارت خود گرفت تا فعالیت محتوایی علیه کمپین «تحریم و عدم سرمایه‌گذاری» در شرکت‌های سرزمین‌های اشغالی را از طریق کمپین‌های هماهنگ و فریبکارانه ظاهراً طبیعی و خودجوش، ترویج کنند.

سانسور محتوای عربی در متا و ایکس

طبق گزارش آسوشیتد پرس در ماه می سال ۲۰۲۱، در درگیری نظامی صهیونیست‌ها با مبارزان حماس در سال ۲۰۲۱، نیروهای نظامی این رژیم کمپینی مخفی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداختند که به بمباران غزه برای بهبود تصویر عمومی این حملات در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی می‌پرداخت. در عین حال، رژیم صهیونیستی دامنه دیپلماسی دیجیتالی خود را به شرکت‌های بزرگ فناوری در غرب گسترش داد. گزارش دیده‌بان حقوق بشر در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ نشان داد که شرکت فناوری متا، مالک پلتفرم‌های بزرگی چون اینستاگرام و فیس‌بوک، در حال سانسور گسترده صدای شهروندان و مدافعان فلسطین است؛ اقدامی که ظاهراً به درخواست دولت اسرائیل بوده است.

به عقیده کارشناسان، تحولات اخیر رسانه‌های اجتماعی از جمله خرید توئیتر توسط ایلان ماسک در اکتبر ۲۰۲۲ و کاهش نیروهای نظارتی شرکت متا در سال ۲۰۲۳، میدان نبرد دیجیتال را تغییر داد. حتی پیش از این تغییرات نیز الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که محتوای تحریک‌کننده احساسات قوی، خصوصاً خشم را ترویج دهند. ماسک پس از تصاحب توئیتر و تغییر نام آن به ایکس، محدودیت‌های محتوایی آن را کاهش داد و بر همین مبنا، پلتفرم‌های مذکور، بیش از پیش به بستری مناسب برای نشر اخبار جعلی و جنگ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت بدل شدند.

پست های مرتبط

Leave a Comment